Lytte til pårørende

Det er ingen som kjenner bruker bedre enn deg som pårørende/verge. Du har levd tett med bruker i årevis, sett utvikling, sett hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Du vet hva som kan fremkalle en dårlig dag for bruker, og ingen har bedre erfaring enn deg i å vite hva som motsatt gir en god dag.

Derfor er vi genuint opptatt av å få din informasjon både forut for og under brukers opphold hos oss. Vi er opptatt av at alle hos oss som jobber med bruker skal ha kunnskap om bruker som du formidler, og vi er opptatt av å benytte denne kunnskapen til å tilpasse vår metode og tilnærming til en hverdag som fungerer for at bruker skal nå sine mål. Rammene for pårørendes involvering skal ikke settes av oss som tjenesteleverandør, men av bruker selv.

Vi er opptatt av at samarbeid med deg som pårørende/verge skjer under hele oppholdet. Vi vet at dersom vi og du som pårørende har samme tilnærming, vil ikke bruker oppleve inkonsistens hverdag om han/hun er på avlastning hos oss eller avlastning hjemme. Vi har sett alt for ofte at bruker har en hverdag hjemme med en tilnærming hos pårørende og en annen hverdag og tilnærming hos en tjenesteleverandør. Dette er ikke en optimal løsning for bruker.

Vi vil derfor innenfor de rammer bruker selv setter drøfte alle tilnærminger og endringer i metodikk med deg som pårørende. Målet er å komme frem til en felles forståelse og praksis.

Vårt mål er at du skal kunne kontakte hvem som helst av våre ansatte som jobber med den du er pårørende for og kunne få oppdatert informasjon om status og måloppnåelse, akkurat når du lurer på det, og ikke vente til at rette person er på jobb og har tid til det. Hos oss vil du selvfølgelig i tillegg ha en egen faglært kontaktperson.

Vi vet at pårørende er den beste referansen vi kan ha for om vi lykkes med vår jobb, og vi ønsker at alle våre pårørende kan kontaktes for referanse til andre som er i tilsvarende situasjon.