Grunnleggerne av Auris Helse har jobbet med helse, omsorg og barnevern de siste 20-30 årene, både i det offentlige og i privat tjenesteleveranse. Det vi i disse årene har opplevd er at de som gir tjenester til brukerne ikke er flinke nok til å lytte til bruker og pårørende, at de ansatte som jobber nærmest bruker ikke vet hvilken tilnærming/metode som skal benyttes og at det ikke er en evne eller en vilje til å endre tilnærming når den som benyttes ikke virker. Dette ønsker vi å gjøre noe med, og dette er det vår visjon ivaretar.

Galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat
— Albert Einstein
 

VI SKAL JUSTERE TILNÆRMING NÅR DEN SOM BENYTTES IKKE FUNGERER

Vi har vår miljøterapeutiske metodiske tilnærming for våre tjenester som vårt utgangspunkt for våre brukere, basert på årevis med erfaring. Denne tilpasses den enkelte bruker etter samtaler med bruker, pårørende/verge og oppdragsgiver, og sammen setter vi mål for vår tjeneste. Dette fungerer for de aller fleste. Det er likevel slik at noen ganger så nås ikke målene på den måten. Da kan det ikke fortsettes med den samme tilnærmingen, noe også Einstein var enig i. Vi har derfor i vår metodikk at vi skal evaluere måloppnåelse systematisk. Når vi ikke målene, må vi justere vår tilnærming. Vi kan ikke fortsette i det samme sporet. Vi har laget en metodikk og rutiner som ivaretar vår plikt, vilje og evne til å justere til vi finner en måte som virker. Vi vil derfor fortsette å jobbe målrettet med å nå målene satt av eller for en bruker. Vi vil endre oss selv til vi får det til. Vi setter vår ære i å aldri gi opp.


Samtlige ansatte skal vite den tilnærming vi jobber etter, og hvorfor vi benytter denne

Hos oss holder det ikke med den konservative tilnærmingen hvor kun de høyskoleutdannede ansatte har enerett på alt metodisk arbeid. Den klassiske feilen er at avdelingsledere jobber med metode, mens de som jobber nærmest bruker verken vet hvilken tilnærming som gjelder eller hvorfor denne benyttes. En lite konsistent tilnærming fungerer ikke om bruker skal nå sine mål. Vi har derfor hos oss innført en metodikk hvor alle ansatte til enhver tid skal vite hvilken tilnærming vi jobber etter og hvorfor denne benyttes, og er pliktige til å vurdere om metodikken virker. Vi vil derfor ha ansatte som alle jobber med samme tilnærming, fra avdelingsleder til nattevakt, og denne konsistente tilnærmingen øker sjansen for måloppnåelse.


VI skal lytte. Pårørende skal benyttes som den VIKTIGE ressurs de er

Denne delen av vår visjon virker helt selvfølgelig. Likevel har vi i praksis sett at pårørende ikke alltid benyttes som den ressurs de er. Grunnene er flere, noen ganger handler det om manglende forståelse av hva en pårørende kan og vet, andre ganger om latskap og noen ganger om en form for profesjonsarroganse, hvor leverandøren mener han vet best. Vi er genuint opptatt av samarbeid og kunnskapsoverføring fra pårørende, det er med denne kunnskapen og erfaringen vi best kan lykkes med å nå de målene som vi setter for bruker. Dette gjelder både forut for og under oppholdet hos oss. Pårørende skal til enhver tid kunne kontakte hvem som helst hos oss og få vite om status, innenfor de rammer som bruker selv setter for kontakten.


AKTSOMHETSVURDERING 2023

Auris Helse

Auris Helse leverer tjenester til mennesker med individuelle behov. Tjenestene består i å levere miljøterapi og miljøarbeid, samt stille bolig til rådighet. Organiseringen følger av dette kartet:

Håndtering aktsomhet

Auris Helse har metodemøte og personalmøte minst hver 6. uke, samt ekstern veiledning på samtlige tiltak. Vi har egne rutiner for konflikthåndtering m.m. Auris Helse har et avvikssystem som benyttes av alle ansatte. I systemet kan det varsles alle typer avvik, også avvik knyttet til negative konsekvenser ved vårt arbeid. Vi har en egen husklubb som ledelsen samarbeider med, samt AMU minst fire ganger i året.

Vi benytter elbiler i samtlige tiltak hvor dette er mulig, og alle våre firmabiler er elbiler. Vi har egen strømrutine på boligene for å hindre sløsing med strøm, og egen matrutine for å redusere matsvinn. Auris Helse er miljøfyrtårnsertifisert og kildesorterer avfall på alle boliger.

Opplysninger om negative konsekvenser, tiltak og resultat av tiltak

Auris Helse leverer utelukkende tjenester til mennesker som trenger hjelp. Det er en svært lav risiko for at vi vil ha risiko for negative konsekvenser ved vårt arbeid. Vi har tariffavtale og benytter utelukkende fast ansatte i alle stillinger. Vi har en medarbeidertilfredshetsundersøkelse som viser svært god trivsel på jobb.

AKRBEID KNYTTET TIL KLIMA, MILJØ OG ARBEIDSMILJØ 2023

Auris Helse er miljøfyrtårn, noe som innebærer en rekke plikter for selskapet.

Klima

  1. Auris Helse har utelukkende elbiler i sin virksomhet bortsett fra en bil som benyttes til langturer/fjellet osv for brukerne. Dette sørger for minst mulig utslipp av drivhusgasser. Alle biler som er kjøpt i 2023 er elbiler. Elbillader er montert på hver bolig.

  2. Det er sendt ut egen rutine for temperaturregulering i boligene, at temperaturen skrus ned når vi forlater huset. Dette sørger for minst mulig utslipp av drivhusgasser.

  3. Det er sendt epost til største kunde av Auris Helse om oppfordring til å bli Miljøfyrtårn

  4. Et hus med stort gjennomtrekk, Eidsvågbakken, ble sagt opp til fordel for et nyere hus. Mindre energibruk i det nye huset

  5. Det ble rettet krav om varmepumpe til huseier på et av husene i Bergen

Miljø

  1. Det henger rutine om kildesortering på alle boliger. Det er gjennomgått avfallshåndtering på samtlige boliger under vernerunden

  2. Det er gjennomgått rutiner for matinnkjøp flere ganger, og det har vært tema på vaktbytter. Målet er å kaste mindre mat

Arbeidsmiljø

  1. Det er gjennomført en medarbeiderundersøkelse. Score viser svært stor trivsel på jobb. På “alt i alt hvor god trives du på jobb” scores det 5,3 / 6 mulige poeng i snitt. Medarbeiderundersøkelsen er behandlet på følgende måte